Vilniaus arkivyskupijos kurija, reaguodama į žiniasklaidoje pasirodžiusią publikaciją apie Vilniaus arkivyskupijos kunigą Kęstutį Palikšą, praneša:
Šiandien gavę žiniasklaidos pateiktą informaciją, aiškinamės situaciją ir pradedame tyrimą bei prašysime teisėsaugos pateikti medžiagą. Iki šiol kurija nebuvo gavusi pranešimo apie tai.
Pagal Kanonų teisės kodeksą ir kitus Bažnyčios dokumentus, gavus pranešimą dėl nederamo kunigo elgesio su pažeidžiamais asmenimis, Bažnyčioje vyksta informacijos vertinimas, tyrimas.
Kunigas Kęstutis Palikša šįryt pranešė, kad nusišalina nuo visų pareigų Bažnyčioje, ir teigia, kad daug dalykų publikacijoje yra melagingi ir neatitinka tikrovės. Arkivyskupas nusišalinimą priėmė, kol vyksta Bažnyčios tyrimas. Apie tyrimo rezultatus bus pranešta.
Nukentėję nuo dvasininkų nepilnamečiai ir pažeidžiami asmenys ar apie tokius nusikaltimus žinantys, kviečiami kreiptis tiek į vyskupijose paskirtus tyrėjus, tiek į teisėsaugos institucijas (Vilniaus arkivyskupijoje adresas pranešimams – tyrimas@vilnensis.lt).
Bet koks mažutėlių skaudinimas yra skausmas visai Bažnyčios bendruomenei.
Sekminių atlaidų Kalvarijose programa lietuvių ir lenkų kalbomis skelbiama Vilniaus Šv. Kryžiaus atradimo (Kalvarijų) parapijose svetainėje. Taip pat kviečiami registruotis savanoriai, galintys talkinti bendruomenei atlaidų metu.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
artėja Sekminių šventė Vilniaus Kalvarijose. Paskelbta programa lietuvių ir lenkų kalbomis. Atlaidai prasidės gegužės 22 dieną ir tęsis iki Sekminių sekmadienio, gegužės 28 dienos.
Vilniaus arkivyskupijoje džiaugiamės naujai įšventintu kunigu Edvard Rynkevič. Viešpats telydi ir globoja pašaukimo kelyje! Šventės nuotraukos.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
džiugiai pranešame, kad balandžio 29 d., šeštadienį, 11 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje arkivyskupas Gintaras Grušas suteiks kunigystės šventimus diakonui Edvardui Rynkevič. Kviečiame visą Vilniaus arkivyskupijos bendruomenę kartu melstis ir dėkoti už šventinamąjį!
Šventojo Tėvo intencija gegužei: melskimės, kad Bažnyčios judėjimai ir grupės kasdien iš naujo atrastų savo evangelizacinę misiją, o jų charizmos tarnautų pasaulio reikmėms.
Kviečiame dirbančiuosius skirti 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio parapijoms, katalikiškoms bendruomenėms, organizacijoms ar katalikiškai žiniasklaidai. Skirti mokesčio dalį paramai galima iki gegužės 2 d. Informacijos, kaip tą padaryti, ieškokite jų interneto svetainėse ar socialinių tinklų paskyrose.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
Vilniaus šv. Juozapo kunigų seminarija gegužės 5 dieną kviečia į Atvirų durų dieną. Ji skirta ne tik mąstantiems apie kunigystės kelią, bet visiems norintiems daugiau sužinoti apie kunigo pašaukimą ir pasirengimą kunigystei, būsimųjų kunigų gyvenimą, studijas, kasdienybę, apžiūrėti seminarijos patalpas bei susipažinti su jos istorija.
Kviečiame dirbančiuosius skirti 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio parapijoms, katalikiškoms bendruomenėms, organizacijoms ar katalikiškai žiniasklaidai. Skirti mokesčio dalį paramai galima iki gegužės 2 d. Informacijos, kaip tą padaryti, ieškokite bendruomenių interneto svetainėse ar socialinių tinklų paskyrose.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
Balandžio 21–22 dienomis Vilniuje vyks Europos katalikiškojo ugdymo komiteto 100-oji generalinė asamblėja.
Asamblėjos metu bus aptariamos visos Europos katalikiškam ugdymui aktualios temos, sprendžiami einamieji organizacijos klausimai, dalijamasi šalių-narių patirtimi. Nemažai dėmesio bus skiriama Ukrainos katalikiškam ugdymui, diskutuojama apie Europos katalikiškų mokyklų vadovų specifinį parengimą.
Europos katalikiškojo ugdymo komitetas (angl. CEEC – European Committee for Catholic Education, www.ceec.be) įkurtas 1974 metais kaip tarptautinė ne pelno asociacija. Ši organizacija vienija 29 katalikiškojo švietimo tinklus 27-iose Europos šalyse. Europos katalikiškojo ugdymo komitetas yra šių tinklų vadovų susitikimo vieta, studijų ir informacijos centras. CEEC atstovauja daugiau nei 35 tūkstančių mokyklų su 8 milijonais moksleivių. Lietuvos atstovė komitete – Lietuvos katalikiškojo ugdymo asociacija.
Pagal Lietuvos katalikiškojo ugdymo asociacijos ir Europos katalikiškojo ugdymo komiteto informaciją
Vilniaus šv. Juozapo kunigų seminarija 2023 m. gegužės 5 d. kviečia į Atvirų durų dieną.
Atvirų durų diena skirta ne tik mąstantiems apie kunigystės kelią ar ketinantiems stoti į seminariją, bet visiems norintiems daugiau sužinoti apie kunigo pašaukimą ir pasirengimą kunigystei, būsimųjų kunigų gyvenimą, studijas, kasdienybę, apžiūrėti seminarijos patalpas bei susipažinti su jos istorija.
Atvirų durų dienos programa prasidės 17.00 val. šv. Mišiomis, kurias aukos seminarijoje dirbantys kunigai. Po jų svečiai turės progą apžiūrėti seminariją – ekskursiją po ją ves klierikai, kurie taip pat papasakos apie pasirengimo kunigystei ypatumus, atsakys į svečių klausimus.
Po ekskursijos mąstantieji apie kunigystės kelią galės susitikti su seminarijos vadovybe ir bus detaliau supažindinti su stojimo į seminariją sąlygomis ir reikalavimais.
retas atvejis kunigui, kai pats Jėzus jam pasako, apie ką jis turi šį sekmadienį pamokslauti. „Pirmasis sekmadienis po Velykų, – rašė šv. Faustina savo dienorašty, – turi būti Gailestingumo šventė. O kunigai šią dieną turi kalbėti apie šį didžiulį ir neišsemiamą mano gailestingumą“ (Dien., 570). Apie tą šventę Jėzus šv. Faustinai sakė: „Trokštu, kad Gailestingumo šventė būtų prieglobstis ir užuovėja visoms sieloms, o ypač vargšams nusidėjėliams. Tą dieną yra atvertos mano gailestingumo gelmės, išlieju visą jūrą malonių sieloms, kurios prisiartins prie mano gailestingumo šaltinio (Dien., 699).
Neatsitiktinai šio sekmadienio Evangelija kalba apie Išpažinties, Sutaikinimo sakramento įsteigimą, kai pats Jėzus įgalina savo apaštalus atleisti nuodėmes. Jis ateina ir sako jiems: „Ramybė jums.“ Ir Jis teikia jiems savo ramybę. Bet kartu Jis šv. Faustinai sako: „Nepatirs žmonija ramybės, kol neatsigręš į mano gailestingumo šaltinį“ (Dien., 699). Žodžiai, kuriuos Jėzus naudoja, yra apie vandenį – tiek apie gailestingumo jūrą, tiek apie šaltinį, apie gailestingumo gelmes. Tai primena mums trokštantį žmogų, kuris nejaučia troškulio, ir jam dėl to gresia mirties pavojus. O Jėzus kviečia ateiti prie šaltinio, semtis iš jo. Jei žmogus pats nejaučia ar negali ateiti prie to šaltinio – Jis prašo mūsų, jo draugų, tam žmogui padėti: atnešti vandens ar net pastatyti lašelinę, kad žmogus nenumirtų. O kur rasti tą gailestingumo šaltinį?
Evangelijose Jėzus aiškiai mums pasako, kur jį rasti: „Ateikite pas mane visi, kurie vargstate ir esate prislėgti: aš jus atgaivinsiu!“ (Mt 11, 28). Jono Evangelijoje rašoma: „Jei kas trokšta teateina pas mane ir tegu geria“ (Jn 7, 37). „Kas ateina pas mane – niekuomet nebealks, ir kas tiki manimi – niekuomet nebetrokš“ (Jn 6, 35). Kas yra tas gailestingumo šaltinis? Tai yra pats Kristus, Kristaus kūnas įvairiuose jo pavidaluose. Kaip ir šiame paveiksle vaizduojamas. Bet taip pat Kristaus kūnas, kuris yra Bažnyčia per Sakramentus, per šventųjų bendravimą.
Jėzus kalba apie šį paveikslą kaip gailestingumo šaltinį. Sako Faustinai: „Per šį paveikslą sieloms teiksiu daug malonių, todėl tegul jis bus prieinamas kiekvienai sielai“ (Dien., 570). Nuo pat pirmo sakinio Dienoraštyje Faustina apie tai ir rašo: „O, amžinoji Meile, liepi tapyti savo šventąjį atvaizdą ir atskleidi mums nesuvokiamą savo gailestingumo šaltinį, laimini, kas prie spindulių Tavųjų artėja, ir bąla kaip sniegas pajuodusi siela“ (Dien., 1).
Paveikslas mums duotas, kad mes galėtume Jėzui pažiūrėti į akis ir jam ištarti: „Jėzau, pasitikiu Tavimi.“ Bet duoti ir Sakramentai. Apie šią šventę Jėzus kalba: „Kuri siela prieis išpažinties ir šv. Komunijos, gaus visišką kalčių ir bausmių atleidimą, tą dieną bus atvertos visos Dievo užtvankos, per kurias teka malonės“ (Dien., 699). Kaip minėjau, Gailestingumo sekmadienį Evangelijoje pristatytas Sutaikinimo sakramentas, nuodėmių atleidimas. Jėzus taria savo apaštalams: „Imkite Šventąją Dvasią. Kam atleisite nuodėmes, tiems jos bus atleistos“ (Jn 20, 22–23).
Šv. Faustina rodo mums pavyzdį: ji kalbasi su Dievu per savo nuodėmklausius. Ji daug išmoksta apie Dievo gailestingumą per savo nuodėmklausius. Ji pati sako: „Daugiau reikšmės teiksiu nuodėmklausio žodžiui negu visiems nušvitimams, kuriuos gaunu vidujai, kartu“ (Dien. 680). Gal mes ir trokštam, kad Dievas prabiltų mums tiesiai kaip Faustinai, bet jis duoda mums tą galimybę – einant išpažinties pažiūrėti Jėzui į akis per nuodėmklausį ir ištarti: „Jėzau, pasitikiu Tavimi.“
Taip pat ir šv. Komunijoje – sugebėti eucharistinėje Ostijoje pamatyti Jėzaus veidą, kaip jį matė šv. Faustina. Pažiūrėti Jėzui į akis ir ištarti: „Jėzau, pasitikiu Tavimi.“ Per Sakramentus, ypač šiuos du Sakramentus, kuriuos Jėzus pabrėžia šiandienai prieiti prie jo gailestingumo šaltinio, – yra teikiami kunigų. Ir išskirtinai kunigų. Todėl taip svarbu, – kaip Faustina ir darė,– melstis už savo kunigus. Melstis, kad jie galėtų ištikimai vykdyti savo tarnystę, melstis, kad būtų kuo daugiau gerų kunigų, kunigų pašaukimų. Tokiu būdu mes galime ir priimdami Komuniją priimti gailestingumą viduje ir jį nešioti savo širdyje, semtis iš to gailestingumo šaltinio.
Bažnyčioje gailestingumo šaltinis taip pat yra šventųjų bendravimas. Šv. Faustina nuolat meldėsi už kitus: gyvus ir mirusiuosius, aukojosi už juos ir tokiu būdu rodė gailestingumą. Tam ir duotas mums per ją Gailestingumo vainikėlis: būdas save ir kitus žmones atvesti prie to gailestingumo šaltinio. Besimelsdami šaukiamės Kristaus aukos galios: „Amžinasis Tėve, aukoju Tau mieliausiojo Tavo Sūnaus, mūsų Viešpaties Jėzaus Kristaus, Kūną ir Kraują, Sielą ir Dievystę permaldauti už mūsų ir viso pasaulio nuodėmes.“ Nepaliaudama kalbėk tą vainikėlį, kurio tave išmokiau, – sakė Jėzus Faustinai. – Kas tik jį kalbės, patirs didelį gailestingumą mirties valandą“ (Dien., 687).
Jėzus, kuris yra pats šaltinis, kaip ant kryžiaus kabėdamas, taip ir šv. Faustinai sakė: „Trokštu.“ „Trokštu, kad visas pasaulis pažintų mano gailestingumą, ir nesuvokiamų malonių trokštu teikti sieloms, kurios pasitiki mano gailestingumu“ (Dien., 687).
Per devyndienį mes atskiras grupes žmonių atvedėme prie to gailestingumo šaltinio – melsdamiesi vainikėlį pavedėme juos Dievo Gailestingumui. „Jokiai sielai, – sakė Jėzus, – kurią atvesi pas mane, pas mano gailestingumo šaltinį – niekam neatsakysiu.“
Ne tik maldomis, bet ir gailestingumo darbais mes atvedame kitus prie Dievo gailestingumo šaltinio. Ir taip mes esame kviečiami pasižiūrėti Jėzui į akis savo brolyje ir seseryje. Pažiūrėti į akis tų, už kuriuos meldžiamės, gyvųjų ir mirusiųjų, ir matyti jose Jėzų. Ir jam ištarti: „Jėzau, pasitikiu Tavimi.“ Išgirskime šiandien kvietimą ateiti prie gailestingumo šaltinio, kad priimtume Dievo teikiamą ramybę ir vestume kitus prie šio gailestingumo šaltinio. Ramybė Jums!
+Gintaras Grušas
Homilija Dievo Gailestingumo sekmadienį, sakyta Dievo Gailestingumo Šventovėje Vilniuje 2023 metais
Sekmadienį švęsime Atvelykį – Dievo Gailestingumo sekmadienį.
Išvakarėse, šeštadienio vakarą, 21 val. kviečiame į ekumeninį Šviesos kelią nuo Aušros Vartų iki Dievo Gailestingumo šventovės Vilniuje.
Dievo Gailestingumo sekmadienį, balandžio 16 dieną, 12.30 val. šv. Mišias Dievo Gailestingumo šventovėje aukos arkivyskupas Gintaras Grušas (transliuos LRT Plius ir Marijos radijas). 14.00 val. šv. Mišias latvių kalba aukos Rygos arkivyskupas Zbignevs Stankevičs. 15.30 val. lenkų kalba šv. Mišias aukos vyskupas Arūnas Poniškaitis.
Tradiciškai šį sekmadienį į anglų ir prancūzų kalba aukojamų šv. Mišių Dievo Gailestingumo šventovėje bendrą maldą gali jungtis tikintieji iš kitų pasaulio šalių ir žemynų. 17 val. šv. Mišių anglų kalba transliacija per EWTN Global Catholic Network televiziją; o 22 val. šv. Mišias prancūzų kalba girdės ir Radio Espérance klausytojai.
Kviečiame dirbančiuosius skirti 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio parapijoms, katalikiškoms bendruomenėms, organizacijoms ar katalikiškai žiniasklaidai. Skirti mokesčio dalį paramai galima iki gegužės 2 d. Informacijos, kaip tą padaryti, ieškokite bendruomenių interneto svetainėse ar socialinių tinklų paskyrose.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
Kunigų diena Dievo Gailestingumo savaitėje Vilniuje
Trečiadienio, balandžio 12 d., rytą Dievo Gailestingumo šventovėje į šv. Mišias rinkosi kunigai. Šv. Mišias aukojo arkivyskupas Gintaras Grušas. Homilijoje arkivyskupas, remdamasis Evangelijos ištrauka (Lk 24, 13–35), kaip Jėzus po Prisikėlimo kelyje į Emausą sutinka mokinius, kalbėjo kunigams:
„Jėzus eidamas kelyje su mokiniais ir mus moko, kad, kai lydime žmones, reikia be galo daug kantrybės. Jis nepradėjo jų barti, jis su jais kalbėjosi, kalbėjosi leisdamasis išgirsti jų rūpesčius ir nušviesti juos Dievo žodžio šviesa. Ir Jėzus leidosi į santykį ir troško to santykio kelyje, bet ir sugebėjo priimti kvietimą sustoti, pavalgyti kartu, pasilikti tam vakarui su jais. […]”
Arkivyskupas homilijoje kalbėjo apie tai, kaip sutikus Jėzų gailestingumas išsiskleidžia mūsų gyvenimuose:
„Tai yra Gailestingumo patirtis šiame kelyje. Gailestingumo patirtis mūsų sinodiniame ėjime, Bažnyčios ėjime amžinybės link. Gailestingas, nes nepalieka mūsų rūpesčiuose ir nežinioje, bet eina kartu su mumis per gyvenimą ir visus gyvenimo sunkumus. Gailestingas, nes Jis pats mums save atskleidžia, kad mes galėtume Jį pažinti ir neliktume tamsoje. Gailestingas, nes Jis atleidžia mums mūsų nuodėmes, mūsų nusikaltimus, kaip ir jiems atleido. Jėzus neprikaišiojo jiems, kad jie paliko Jį sunkiausiu momentu, nebuvo po kryžiumi Jo kančioje ir mirtyje. Jis jiems eidamas kelyje rodo savo gailestingumą, kurio pavyzdžiu esame pašaukti sekti. […]”
Vilniuje kasmet su šv. Velykomis pradedama švęsti Dievo Gailestingumo savaitė, trunkanti iki Atvelykio – Dievo Gailestingumo sekmadienio (šiemet – balandžio 16 dienos).
Visą savaitę vilniečiai ir miesto svečiai ypač kviečiami atvykti į visą parą atvirą Dievo Gailestingumo šventovę (Dominikonų g. 12) ir pasimelsti prie stebuklingo Dievo Gailestingumo paveikslo.
„Su džiaugsmu kviečiu kartu švęsti šv. Velykas ir Dievo Gailestingumo savaitę, ateiti ten, kur gerbiamas originalus Gailestingojo Jėzaus paveikslas. Tiems, kurie su pasitikėjimu melsis prie šio paveikslo, Jėzus žada daug malonių, kviečia džiaugsmo piligrimystei.”, – kvietime sako šventovės rektorius kun. Povilas Narijauskas.
Detali savaitės programa skelbiama čia. Tiesioginės transliacijos internetu iš Dievo Gailestingumo šventovės vyksta jutūbo kanale (nuoroda čia), feisbuko paskyroje Gailestingumas.
PROGRAMA:
ŠV. VELYKOS, balandžio 9 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Povilas Narijauskas, kun. Medardas Čeponis. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Valdemar Širvinski. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Povilas Narijauskas. 15.00 3-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Elijas Markauskas. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Medardas Čeponis. 19.00 Rožinio malda. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Andrius Narbekovas.
ANTRA ŠV. VELYKŲ DIENA, balandžio 10 d.
10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Valdemar Širvinski. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja Telšių vyskupas Algirdas Jurevičius. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (ispanų kalba). Aukoja kun. Yago Martinez Bermejo. 15.00 4-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Raimundas Jurolaitis. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Mindaugas Šlaustas. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Evaldas Darulis OFM. 21.00 Švč. Sakramento adoracija. MR transliacija.
Išpažinčių klausoma 10.00-13.00.
ANTRADIENIS, balandžio 11 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Ramūnas Mizgiris OFM. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Jurek Czarniawski CSJ. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Tomas Paliukėnas. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja Panevėžio vyskupas Linas Vodopjanovas OFM. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (ukrainiečių kalba). Aukoja kun. t. Mykolai (Ruslan Kozelkivskyy)OSBM. 15.00 5-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja mons. kun. Vaclav Volodkovič. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Deimantas Braziulis. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 19.00 Susitikimas Bendruomenės namuose (Universiteto g. 4, Vilnius). Protmūšis. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Marius Venskus. 21.00 Švč. Sakramento adoracija. 22.00 Švč. Sakramento adoracijos transliacija per MR.
Išpažinčių klausoma 7.00 – 22.00.
TREČIADIENIS, balandžio 12 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Algis Vaickūnas. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Robert Voičan. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja Vilniaus arkivyskupas Gintaras Grušas. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja Kauno arkivyskupas Kęstutis Kėvalas. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (vokiečių kalba). Aukoja kun. Mindaugas Ragaišis. 15.00 6-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja mons. kun. Wojciech Górlicki. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Jonas Cikana. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 19.00 Susitikimas Bendruomenės namuose (Universiteto g. 4, Vilnius). Vyrų vakaras. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Vincentas Lizdenis. 21.00 Švč. Sakramento adoracija. 22.00 Švč. Sakramento adoracijos transliacija per MR.
Išpažinčių klausoma 7.00-22.00.
KETVIRTADIENIS, balandžio 13 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Kęstutis Dvareckas. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Francišek Jusiel. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Arūnas Jankauskis. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja Kaišiadorių vyskupas emeritas Juozas Matulaitis. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (anglų kalba). Aukoja kun. John Farrell Paternal. 15.00 7-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Jurgis Vitkovski. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Stasys Kazėnas SJ. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 19.00 Susitikimas Bendruomenės namuose (Universiteto g. 4, Vilnius). Sutuoktinių vakaras. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Gabrielius Satkauskas. 21.00 Švč. Sakramento adoracija. 22.00 Švč. Sakramento adoracijos transliacija per MR.
Išpažinčių klausoma 7.00-22.00.
PENKTADIENIS, balandžio 14 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Vytautas Sadauskas SJ. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Szymon Wikło. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Andriejus Sabaliauskas. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja kardinolas Sigitas Tamkevičius SJ. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (italų kalba). Aukoja kun. Alessandro Barelli SDB. 15.00 8-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja Piotr Stroceń OFM Conv. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Rimgaudas Šiūlys. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Virginijus Česnulevičius. 21.00 Švč. Sakramento adoracija. 21.00 Susitikimas Bendruomenės namuose (Universiteto g. 4, Vilnius). Jaunimo vakaras. 22.00 Švč. Sakramento adoracijos transliacija per MR.
Išpažinčių klausoma 7.00-22.00.
ŠEŠTADIENIS, balandžio 15 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Ryan Oliver Bautista SDB. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Marek Adam Dettlaff OFM Conv. 10.00 Šv. Mišios. Meldžiasi pranciškonai pasauliečiai. 11.25 Rožinio malda. 12.00 Šv. Mišios. Aukoja vyskupas Eugenijus Bartulis. MR transliacija. 13.30 Šv. Mišios (baltarusių kalba). Aukoja kun. Ariusz Piotr Małyska OFM Cap. 15.00 9-oji Dievo Gailestingumo novenos diena. Gieda bendruomenės nariai. 15.45 Dievo Gailestingumo vainikėlis (lenkų kalba). 16.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Jaroslav Spiridovič. 18.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Mindaugas Bernotavičius. MR transliacija. 19.00 Rožinio malda. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Gintas Petkevičius. 21.00 Ekumeninis Šviesos kelias nuo Aušros vartų iki Dievo Gailestingumo šventovės. Po Šviesos kelio Šventovėje giedos LJD choras. 22.00 Švč. Sakramento adoracijos transliacija per MR.
Išpažinčių klausoma 7.00-22.00.
DIEVO GAILESTINGUMO SEKMADIENIS, balandžio 16 d.
7.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Povilas Narijauskas. 8.00 Šv. Mišios (lenkų kalba). Aukoja kun. Adam Adukowski. 10.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Valdemar Širvinski. 11.25 Rožinio malda. 12.30Šv. Mišios.Aukoja Vilniaus arkivyskupas Gintaras Grušas. Tiesioginė transliacija per LRT Kultūros kanalą, MR transliacija. 14.00 Šv. Mišios (latvių kalba). Aukoja Rygos arkivyskupas Zbignevs Stankevičs. 15.00 Gailestingumo valanda. 15.30Šv. Mišios (lenkkalba). Aukoja Vilniaus vyskupas augziliaras Arūnas Poniškaitis. 17.00Šv. Mišios (anglų kalba). Aukoja Vilniaus arkivyskupas Gintaras Grušas. Tiesioginė EWTN Global Catholic Network televizijos transliacija į JAV ir daugelį kitų pasaulio šalių įvairiuose žemynuose. 18.30 Šv. Mišios. Aukoja kun. Tadas Piktelis. 20.00 Šv. Mišios. Aukoja kun. Andžej Šuškevič. Meldžiasi Vilniaus Šv. Juozapo kunigų Seminarijos bendruomenė. 22.00Šv. Mišios (prancūzų kalba). Aukoja kun. br. Jokūbas-Marija Goštautas OP. Tiesioginė transliacija per Radio Esperance.
Išpažinčių klausoma 7.00-21.00.
Kiekvieną dieną Dievo Gailestingumo šventovėje aukojamos Mišios lietuvių ir lenkų kalbomis, taip pat kuria nors iš užsienio kalbų (ispanų, ukrainiečių, vokiečių, anglų, italų, baltarusių, latvių, prancūzų). Šv. Mišias aukos vyskupai ir kunigai iš Vilniaus ir kitų vyskupijų.
Meldžiantis už taiką visame pasaulyje nuo Didžiojo penktadienio kasdien 15 val. bus giedama Dievo Gailestingumo novena. Kasdien meldžiamasi Rožinio ir Dievo Gailestingumo vainikėlio malda, klausoma išpažinčių. Vakarais nuo 22 val. vyks Švč. Sakramento adoracija, kurią transliuos Marijos radijas.
Gailestingumo sekmadienio išvakarėse, balandžio 15 d., 21 val. nuo Aušros vartų iki Dievo Gailestingumo šventovės vyks Šviesos kelio procesija – tai tikėjimo, maldos ir žvakių šviesos eisena Vilniaus senamiesčiu, besidžiaugiant Kristaus Prisikėlimu ir Dievo dovanotu Gailestingumu. Dalyviai kviečiami į eiseną ateiti su bendruomenių vėliavomis, atsinešti šviesos simbolį – žvakes. Procesija ekumeninė, kartu melsis kitų krikščioniškų denominacijų atstovai.
Dievo Gailestingumo sekmadienį, balandžio 16 dieną, 12.30 val. šv. Mišias aukos Vilniaus arkivyskupas metropolitas Gintaras Grušas, jas tiesiogiai transliuos LRT Plius ir Marijos radijas. 14.00 val. šv. Mišias latvių kalba aukos Rygos arkivyskupas Zbignevs Stankevičs. 15.30 val. lenkų kalba šv. Mišias aukos Vilniaus vyskupas augziliaras Arūnas Poniškaitis.
Tradiciškai Gailestingumo savaitės metu į anglų ir prancūzų kalba aukojamų šv. Mišių bendrą maldą gali jungtis tikintieji iš kitų pasaulio šalių ir žemynų. Balandžio 16 d. (sekmadienį) 17.00 val. anglų kalba šv. Mišias aukos Vilniaus arkivyskupas metropolitas Gintaras Grušas (tiesioginė transliacija per EWTN Global Catholic Network kanalą). 22.00 val. šv. Mišias prancūzų kalba girdėti galės Radio Espérance klausytojai.
Savaitės darbo dienų vakarais Šventovės bendruomenė kviečia į susitikimus bendruomenės namuose: organizuojamas protmūšis, speciali programa jaunimui, šeimoms, vyrams.
Dievo Gailestingumo sekmadienis per Atvelykį švęsti pradėtas 2000 metais, kai tam pakvietė popiežius šv. Jonas Paulius II, atsiliepdamas į Vilniuje gyvenusiai šv. Faustinai išsakytą Jėzaus norą pirmąjį sekmadienį po šv. Velykų švęsti Dievo Gailestingumo šventę – malonės metą kiekvienam, kad ir kokios sunkios būtų žmogaus nuodėmės ir klaidos. Dabar ši šventė švenčiama visame pasaulyje. Dievo Gailestingumo paveikslas, kuris pagal sesers Faustinos regėjimus buvo nutapytas dalyvaujant pačiai šventajai, yra Dievo Gailestingumo šventovėje Vilniuje.
Dievo Gailestingumo šventovės durys atviros visą parą.
Per Kalėdas minime Šviesą, kuri atėjo į šį pasaulį. Ir Jono Evangelijoje minima, kad „Šviesa spindi tamsoje, ir tamsa jos neužgožė.“ Didįjį Penktadienį, po Jėzaus kančios ir mirties, žemę apėmė tamsa, bet po kančios, nevilties ateina Prisikėlimas.
Kai patiriame tamsą, kyla abejonių, ar išvis šviesa dar įmanoma. Tamsa – tai Kristaus mirtis ant Kryžiaus, tamsa – tai kapo duobė, tamsa – tai pasaulis, toliau skęstantis savo nuodėmėse. Tamsa – besitęsiantis karas ir žūstantys Ukrainos žmonės. Turbūt daugeliui norisi klausti, ar dar ilgai tęsis ši tamsa?
Bet Kristus prisikėlė – šviesa nugalėjo tamsą. Jo prisikėlimas neleis mums paskęsti tamsoje. Jis atneša šviesą ir viltį. Kristus pats yra šviesa, kurią pažįstame, pamilstame, gyvename toje šviesoje.
Linkiu šviesių šventų Velykų. Būkime Šviesos vaikai, rinkimės šviesą ir atspindėkime ją kitiems.
Vilniaus arkivyskupas Gintaras Grušas, 2023 m. Velykos
Jėzaus kančios istorija pagal Joną žingsnis po žingsnio mus veda paskui Tą, kuris, „turėdamas Dievo prigimtį, […] apiplėšė pats save, […] išore tapo kaip visi žmonės; […] nusižemino, tapdamas klusnus iki mirties, iki kryžiaus mirties“ (Fil 2, 6-8). Jėzaus žmogiškumas nekelia abejonių. Juk kai sakome: „Visi mes – žmonės“, dažniausiai turime mintyje tai, kad esame pažeidžiami, riboti, mirtingi.
Pristatydamas miniai Jėzų kruvinai nuplaktą, apspjaudytą, pajuokai apvainikuotą erškėčiais, Pilotas ištaria: „Štai žmogus!“ (Jn 19, 5). Jėzuje išsipildo pranašo Izaijo knygos žodžiai apie kenčiantį Viešpaties tarną: „Jo išvaizda buvo nežmoniškai sudarkyta, o jo pavidalas nebepanašus į žmogų“ (Iz 52, 14). Pranašas tęsia: „Jis buvo paniekintas, žmogaus vardo nevertas […]. Laikėme mes jį nieku“ (Iz 53, 3). O vis dėlto, „mes buvome išgydyti jo žaizdomis“ (Iz 53, 5).
Jėzaus žaizdomis gydomas mūsų aklumas, kai kitame dvasios ar kūno ligonyje nesugebame pamatyti žmogaus. Apie kiekvieną tokį Viešpats šiandien mums sako: „Štai žmogus!“ Jis ištaria tai pagonio, okupacinės Romos valdžios atstovo Piloto lūpomis. Ir šis galią turintis, bet ribotas valdininkas, taip pat yra žmogus.
Jėzaus žaizdomis gydomas mūsų aklumas, kai savo kančioje dairomės Dievo kažkur labai toli, kur viskas atrodo šviesu ir ramu, o nematome Jo čia pat, arčiau mūsų nei mes patys, nesugebantys priimti, pakelti savęs. Jis yra be galo arti, per savo ir mūsų žaizdas liejantis į mūsų širdis paguodą, pasitikėjimą, viltį.
Jėzau, gydyk mūsų žaizdas savo žaizdomis…
Jėzus yra Šviesa, sklaidanti mūsų tamsybes. Pas šią Šviesą ateina Judas su kareivių būriu, aukštųjų kunigų bei fariziejų tarnais. Jų rankose žibintai, deglai ir ginklai. Juk jiems reikia pasišviesti kelią. Kelią į kur? Jėzus tad jų ir klausia: „Ko ieškote?“ (Jn 18, 4). Jie ieško Jėzaus Nazariečio. Ieško žmogaus. Kadaise Diogenas vidurdieny vaikščiojo su žibintu, ieškodamas žmogaus. Jis ieškojo, kad surastų. Šie ieško, kad „prarastų“: kad suimtų ir sunaikintų…
Vos tik Jėzus ištarė: „Tai aš“, jie atšoko atgal ir parpuolė ant žemės“ (Jn 18, 6). Verčiant pažodžiui, Jėzaus atsakymas skamba „Aš esu“. O tai yra Dievo vardas, apreikštas Mozei ant Sinajaus kalno: „Aš esu, kuris esu“ (Iš 3, 14). Šis atsakymas išreiškia taip pat ir Jėzaus dieviškąją tapatybę. Jokia žmogiška galybė negali suimti Dievo. Bet Judas ir jo būrys ieško Jėzaus Nazariečio – tik žmogaus. Ir Jėzus pasiduoda į jų rankas. Tos rankos neužgesina Dievo šviesos, tik užstoja ją šiems žmonėms.
Judas ir jo būrys nėra netikintys, bet jų supratimas apie Dievą ir Jo veikimą yra kitoks. Jie pasilieka prie šio savo supratimo, vadovaujasi savais žibintais ir deglais. Tačiau pasilieka tamsoje.
Jėzau, būk mūsų Šviesa…
Ši Šviesa nori sklisti pasaulyje per mus. Vyriausiajam kunigui Anui, klausinėjančiam Jėzų „apie jo mokinius bei mokslą“, Jėzus atsako: „Nieko nesu kalbėjęs slapčia. […] Teiraukis tų, kurie girdėjo, ką esu kalbėjęs“ (Jn 18, 19-21). Vyriausiasis kunigas nori informacijos. Jėzus nurodo į bendruomenę.
Šiandien tai, ką norime sužinoti, galime rasti gugle. Tačiau tai, ko reikia, ir toliau randame bendruomenėje. Nes reikia ne vien informacijos. Reikia santykio.
Petras, vienas iš Jėzaus mokinių, yra netoliese – vyriausiojo kunigo kieme. Tačiau užklaustas, ar tik nebūsiąs „vienas iš to žmogaus mokinių“, jis duoda labai trumpą „katechezę“: „O, ne!“ (Jn 18, 17). Bet už tai išsaugo ramią vietą prie samdinių ir tarnų laužo… Nes lauke taigi naktis, šalta.
Kartais yra patogiau likti samdiniu, tarnu. Tada tik svarbu išsiprašyti pageidaujamas darbo sąlygas ir laiku gauti nusipelnytą atlyginimą. Jėzus gi mus vadina draugais. Nuo kryžiaus patiki kiekvieną iš mūsų Marijai, Bažnyčiai kaip Motinai. Ir Bažnyčiai patiki kiekvieną iš mūsų kaip sūnų ar dukrą. O mums kartais norisi kažko pragmatiškesnio, labiau reglamentuoto…
Jėzaus kančios istorijos personažuose įvairiais būdais randame save kaip žmogų: pasimetusį, baimingą, neištikimą. Tačiau Didžiojo Penktadienio tyla vėl iš naujo kviečia mus atrasti Dievą, taip žemai pasilenkusį prie mūsų, ant savęs prisiėmusį mūsų negales, skausmus, kirčius už mūsų kaltes. Jėzaus žaizdomis ir mirtimi, Jo prisikėlimu, Jo meile ir gailestingumu leiskimės išgydomi.
Jėzau, būk mūsų gyvenimas…
Vysk. Arūnas Poniškaitis Pamokslas Didįjį penktadienį Kristaus Kančios pamaldose Vilniaus arkikatedroje bazilikoje. 2023 m. balandžio 7 d.
Dauguma žmonių, galvodami apie šiandienos Mišių prasmę, daugiausia dėmesio skiria kojų plovimo ritualui. Tačiau ši kojų plovimo apeiga iš tikrųjų nėra privaloma ir nėra pagrindinis šių pamaldų elementas. Tačiau ji pamažu mus įveda Kunigystės ir Eucharistijos sakramento slėpinio supratimą.
Visų pirma ši apeiga yra Kristaus nuolankumo pavyzdys. Tai tiesa, tačiau čia yra dar kai kas daugiau. Senosios Sandoros kunigai taip pat plaudavosi rankas ir kojas prieš aukojimą. Toks nuplovimas buvo ne tik praktinis ir higieninis pasiruošimas aukoti aukas prie Šventyklos altoriaus, bet ir simbolizavo kunigo nevertumą prisiartinti prie Viešpaties, todėl dera, kad kojų plovimas įvyksta tuo pačiu metu, kai apaštalai priima Eucharistiją (jie irgi yra nevertieji).
Tačiau atkreipkite dėmesį į tai, kas skiriasi: Senojoje Sandoroje daugiausia dėmesio buvo skiriama savęs apvalymui. Kunigai atlikdavo apsiplovimus, kad apsivalytų. O Naujojoje Sandoroje daugiausia dėmesio skiriama kitų pašventinimui. Mes, neverti kunigai, esame nuplaunami, apvalomi, kad galėtume apvalyti, nuplauti ir pašventinti kitus. Per Krikšto ir Atgailos sakramentus.
Tą vakarą, kai Jėzus plauna mokiniams kojas, tarp jų buvo ir Judas. Jų buvo ne vienuolika, o dvylika. Taigi Viešpats nuplovė Judui kojas, kad parodytų jam savo begalinę meilę, kuri iki paskutinės akimirkos laukia sugrįžtančio nusidėjėlio.
Perkelkime šį Evangelijos skaitinį į savo gyvenimą. Mes visi kasdien padarome didesnių ar mažesnių nuodėmių. Tačiau kiekvieną kartą, kai artinamės prie Jėzaus, Jis mūsų neatstumia. Jis neatšaukia savo meilės vien dėl to, kad mes darome klaidų. Galime Jį dažnai nuvilti, galime nuliūdinti Jo širdį, bet Jis ir toliau mus myli. Jis nenuilstamai laukia mūsų Atgailos sakramente, Eucharistijoje, Jis visada yra šalia mūsų, Jis mūsų nepalieka. Ir tai yra tikrai neišmatuojama meilė, kuria Jis myli iki galo.
Mums, Jo mokiniams, Jo pavyzdys tampa įkvepiantis. Todėl tarnauti reiškia ne tik plauti kojas tiems, kuriuos mylime. Tai reiškia išmokti plauti kojas ir Judui, nes tikroji meilė yra be ribų. Jos neapriboja nuodėmės ar prieštaravimai. Tiesą sakant, mums pernelyg lengva naudoti tą pačią monetą, kai norime atsilyginti geru tiems, kurie mums yra palankūs, ir stengtis nepastebėti tų, kurie mus įžeidžia.
Viešpats nori mums parodyti, kaip atrodo meilė. Ji nenešiojama kaip ženkliukas švarke ar šūkis, užrašytas ant mūsų marškinėlių. Ji nėra saldžios ir mielos frazės. Ji nėra sentimentali.
Taigi, kaip atrodo Jėzaus meilė? Ji atrodo kaip tarnystė. Tai reiškia susitepti rankas, atsisakyti savo išdidumo ir apkabinti kryžių. Ji atrodo kaip kryžius. Mylėti reiškia sekti Kristumi, atspindint tai, ką pasakė apaštalas Paulius: „Jis nusižemino, tapdamas klusnus iki mirties, net iki mirties ant kryžiaus“ (Fil 2, 8). Štai kaip turėtų atrodyti meilė.
Nuplovęs jiems kojas, Viešpats tarė: „Ar suprantate, ką jums padariau? Aš jums daviau pavyzdį, kad ir jūs darytumėte tai, kaip aš jums padariau (Jn 13, 12–14). Galima tai apibendrinti, pasitelkiant tuos pačius Kristaus žodžius: „Tai darykite mano atminimui.“ Tai yra įgaliojimas (mandatum), dėl kurio Didysis ketvirtadienis tampa Įpareigojimo ketvirtadieniu.
Labai gražiai šį įpareigojimą tarnauti dėl Kristaus apaštalas Paulius išreiškia tokiais žodžiais: „Silpniesiems pasidariau silpnas, kad laimėčiau silpnuosius. Visiems tapau viskuo, kad vienaip ar kitaip bent kai kuriuos išgelbėčiau“ (1 Kor 9, 22).
Tačiau tapti visiems viskuo nereiškia pataikauti visų norams ir bet kokia kaina siekti, kad mūsų bažnyčios būtų pilnos. Tai reiškia siekti to, ko nori mūsų Mokytojas, ir taip kartu ieškoti tiesos. Tai, ko neretai laukiame, kad Dievas padarytų dėl mūsų, Jis dažniausiai nori padaryti per mus.
Šiais laikais visuomenė neretai spaudžia kunigus perimti šiuolaikinės kultūros būdą, mentalitetą ir papročius. Bet ar iš tikrųjų to reikia? Kartais atrodo, kad šiandien kunigas yra priverstas įrodinėti savo kunigystės vertę ir pateisinti savo kunigiškąjį pašaukimą kokiais nors talentais, psichologiniais ir retoriniais sugebėjimais, o ne aukodamas Mišių auką, kuri sekuliarizuotame pasaulyje nelabai vertinama.
Bet kaip svarbu mums suprasti paprastą tiesą: kunigas visų pirma yra pakviestas aukoti Mišių Auką, t. y. daryti tai Kristaus atminimui. Kai tą pamirštame, kunigystės prigimtis sumenkinama iki to, kad į kunigą žvelgiamą tik kaip į gerą oratorių, gerą vadybininką, statybos ar remonto darbų organizatorių ar tiesiog malonų pašnekovą kokiame nors vakarėlyje. Geresnių vadovų ir geresnių kalbėtojų turime daugybę. Tačiau kunigas turi visų pirma daryti tai, ką jis turėtų daryti geriausiai – ištikimai ir uoliai aukoti Mišių auką. Gyventi maldos gyvenimą ir mokytis Kristaus meilės kiekvienam žmogui. Didysis Ketvirtadienis mus kviečia iš naujo susimąstyti, ką reiškia pasilenkti plauti kojas ir ką reiškia „daryti Viešpaties atminimui“.
Todėl šį vakarą noriu pakviesti jus, tikinčiųjų bendruomenę, melstis už savo kunigus. Kad mes iš naujo atrastume ir suprastume kunigystės prasmę – tarnystę – su Kristumi mylėti savo kaimenę iki galo. Sugebėti išlikti iki galo toje tarnystėje, o ne tik tol, kol man gerai seksis. Nepataikauti visuomenės įgeidžiams. Bet išlikti ištikimam tiesoje. Melsti, kad iš naujo pasiryžtume ir įsipareigotume vis labiau pasinerti visa savo dvasios gelme į tą slėpinį, kuris vadinasi Kristaus Auka.
Melskimės vieni už kitus, nes esame nusidėjėliai, o ne šventieji. Jei būtume šventieji, jūs melstumėtės mums. Bet mes, kunigai, kaip ir visi žmonės, esame silpni, nuodėmingi. Galbūt ne visada atsiliepiame visu širdies dosnumu Kristui ir bendruomenei. Tačiau mūsų Mokytojas vėl iš naujo pasilenkia prie mūsų, kad galėtų nuplauti mums kojas, nuvalyti jas, kad vėliau mes galėtume padėti kitiems tapti švariems.
Apaštalai, nebuvo kitokie – vienas išdavė mūsų Viešpatį, kitas Jo išsižadėjo, o dar kiti išsibėgiojo kas sau. Kristaus šviesa pasirodė mūsų širdyse, bet, kaip sako šventasis Paulius: „Šitą lobį mes nešiojamės moliniuose induose, kad būtų aišku, jog ta galybės gausa plaukia ne iš mūsų, bet iš Dievo“ (2 Kor 4, 7).
Todėl mes, kunigai, galime atnašauti Mišių auką, bet negalime prisiimti jokių nuopelnų. Tai Dievo dosnumo ženklas. Tai Dievas pasirinko mus savo dovanų dalintojais. Niekada nenustokite melstis už kunigus, nes jūsų maldos palaiko juos išbandymų ar nusivylimų metu. Jūsų maldos gali išprašyti iš Viešpaties mūsų bendruomenėms naujų gerų ir šventų kunigų. To reikia, kad jūs visada turėtumėte savo bendruomenėse Eucharistiją ir nuodėmių atleidimą. Kad niekada bendruomenėse netrūktų tų, kurie norėtų plauti jūsų nuodėmes. Palaikykime vieni kitus malda ir dėkokime Dievui už Jo dovanas. Amen.
Vyskupas Darius Trijonis Homilija, sakyta Vilniaus arkikatedroje bazilikoje 2023 m. balandžio 6 d.
Pamaldų ir šv. Mišių televizijos transliacijos:
Didįjį penktadienį 22.15 val. Kryžiaus kelias iš Koliziejaus. LRT televizija
Didįjį šeštadienį 21.00 val. Velyknakčio liturgija iš Vilniaus arkikatedros. LRT televizija ir LRT radijas
Šv. Velykų dieną 11.00 val. šv. Mišios ir popiežiaus palaiminimas Urbi et Orbi iš Vatikano. LRT televizija Šventinės Marijos radijo transliacijos skelbiamos čia.
Iškart po šv. Velykų švenčiama Dievo Gailestingumo savaitė, besitęsianti iki Atvelykio (Dievo Gailestingumo sekmadienio). Šią savaitę vilniečiai ir miesto svečiai ypač kviečiami atvykti į visą parą atvirą Dievo Gailestingumo šventovę (Dominikonų g. 12) ir melstis prie stebuklingo Dievo Gailestingumo paveikslo. Savaitės programa čia.
Kviečiame dirbančiuosius skirti 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio parapijoms, katalikiškoms bendruomenėms, organizacijoms ar katalikiškai žiniasklaidai. Skirti mokesčio dalį paramai galima iki gegužės 2 d. Informacijos, kaip tą padaryti, ieškokite jų interneto svetainėse ar socialinių tinklų paskyrose.
Užsiprenumeruoti „Vilniaus arkivyskupijos žinias“ el. paštu galima išsiunčiant tuščią laišką adresu sympa@lists.lcn.lt, įrašius „subject/tema“ lauke: subscribe vn_info. Atsisakyti prenumeratos galima įrašant unsubscribe vn_info
Dievo Dvasia ant manęs, kadangi mane Viešpats yra patepęs (Iz 61, 1).
Pateptasis – tai ne tik Jėzus apibūdinimas, tai yra pagrindinis Jo titulas. Kristus graikiškai reiškia pateptasis. Mesijas hebrajiškai reiškia pateptasis. Ir Jis pats prisistato kaip tas, kuris pateptas Šventąja Dvasia. Nuo Senojo Testamento laikų aliejais patepami kunigai, pranašai ir karaliai. Jie yra paskirti ir įgalinti vykdyti Dievo jiems suteiktą misiją.
Šiandien šventinsim aliejus, kad turėtume įrankius teikti sakramentus Dievo tautai. Bet tas įgalinimas yra ir perkeitimas. Aliejais bus patepamas Anglijoje karalius Karolis III gegužės mėnesį. Tie aliejai, kurie bus naudojami karūnacijoje, specialiai buvo pašventinti graikų ortodoksų ir anglikonų vyskupų Kristaus kape Jeruzalėje.
Aliejai yra skirti įgalinti mus, kad galėtume savo gyvenime vykdyti Dievo valią. Kaip Jėzus, kuris atėjo vykdyti Tėvo valią, o ne savąją. Dievas nuo seno naudoja įvairius įrankius, kad mes, kaip bendradarbiai, galėtume įvykdyti misiją, kuri mums yra suteikta.
Sakramentams naudojama duona ir vynas, aliejus ir vanduo. Bet svarbiausia – tai yra Šventosios Dvasios veikimas, kuris perkeičia duoną ir vyną. Perkeičia ir įgalina mus pačius. Krikštu žmogus yra perkeistas tapti Dievo vaiku. Kunigystės šventimuose per rankų uždėjimą, maldą, aliejų patepimą mes buvome perkeisti būti Dievo kunigais, vykdyti labai ypatingą misiją – vesti Dievo tautą ir kartu su ja keliauti Dievo karalystės link. Esame paženklinti ir įgalinti.
Eucharistinėje maldoje kartojasi frazė „Šventosios Dvasios galia“. Ta galia graikų kalboje yra dynamis (gr. δύναμις), šį žodį mes geriau žinome savo kalba kaip „dinamitas“ – sprogimo galia. Mes pamirštame, kad ją nešame viduje. Visi krikščionys, bet ypatingu būdu – kunigai. Tas patepimas, kurį mes gavome, mus perkeitė.
Žinome tris sakramentus, kurie palieka neišdildomą žymę – Krikštas, Sutvirtinimas ir Kunigystė. Jie yra mums skirti, kad mes eitume šventumo keliu ir vestume Dievo tautą šventumo keliu. Būtina, kad nepamirštume, jog tuo keliu eidami (kaip išgyvensime per ateinančias dienas), mes irgi nešame mums suteiktą kryžių, mes nešame kartu su Jėzumi jo kryžių. Negalime pamiršti, kad mes tai darome ir tą galią nešame moliniuose induose – mūsų žmogiškume ir mūsų silpnume. Mums reikia tų pačių sakramentų, kuriuos teikiame kitiems, kad liktume ištikimi savo pašaukime.
Šiose Mišiose netrukus atnaujinsime kunigystės pažadus. Tą darome nešdami ir savo nuodėmes, savo neištikimybes kelyje, kuriuo einame. Ir mes nesame pirmi. Šį vakarą, Paskutinės vakarienės Mišiose, prisiminsime didžiulę išdavystę, kurią padarė vienas iš apaštalų – Judas. Atsiminsime, kaip Petras iš baimės išsižadėjo paties Jėzaus. Bet Jis nepalieka mūsų vienų. Kaip ir Petrui po Prisikėlimo Jėzus užduoda klausimą „Ar mane myli?“, taip ir šiandien, atsiliepdami į mūsų kunigystės pažadų klausimus, atsakydami „noriu“ išreiškiame: taip, Jėzau, tu žinai, kad aš tave myliu – nepaisant savo klaidų, savo silpnumų. Ir kartu mūsų santykis su Juo keičiasi. Pora santuokoje kasdien atnaujina pasiryžimą vienas kitam nepaisant sunkumų, bet jų tarpusavio meilė keičiasi metai iš metų. Taip ir mes einame kunigystės kelyje. Mūsų santykis su Jėzumi irgi keičiasi, auga, gilėja.
Atnaujinant pažadus šiandien – mums vienas iš svarbių priminimų, kad ne tik mes sakome Jėzui: žinai, kad aš tave myliu, bet ir Jis primena mums, kad Jis mus myli, kad Jis mus pasirinko šiai misijai pagal savo valią, o mes sutikome eiti tuo keliu. Ir aš kaip jūsų vyskupas noriu šiandien dar kartą jums padėkoti, kad nežiūrint sunkumų, nežiūrint nuovargio kas dieną atsikeliate ir pasakote Jėzui: taip, toliau tarnausiu, nes, Viešpatie, žinai, kad tave myliu.
Klausimų šiandien mažiau nei šventimų dieną: ar norite atnaujinti, ar norite dar labiau susivienyti su Viešpačiu Jėzumi? Jis traukia mus vis giliau į santykį su Juo. Tai, kas buvo pasakyta apaštalams per Paskutinę vakarienę, yra taikoma ir mums: „Jus aš draugais vadinu.“ Mes esame kviečiami ne tik būti tarnais, mes esame kviečiami būti artimais Jėzaus draugais. Tai reiškia su Juo kasdien nešti kryžiaus naštą, bet kartu nenuleisti akių nuo Prisikėlusiojo šlovės spindesio ir jo mums teikiamos ramybės.
Santykis su Jėzumi yra pirmas dalykas, o tai, ką mes darome Dievo tautai, – yra antrasis: aukoti Mišias, kitas pamaldas, skelbti Dievo žodį, nuoširdžiai rūpintis sielomis sekant Kristaus pavyzdžiu. Iš artimo santykio per maldos gyvenimą esame kviečiami drąsiai žengti į dvasinės kovos lauką ir rūpintis sužeistaisiais, dažnai karo lauko ligoninės sąlygomis, kaip mini Šventasis Tėvas. Būti, kaip giedosime prefacijoje, pasiruošę gyvybę už Kristų ir žmonių išganymą atiduoti. Tą mes pasižadėjom savo kunigystės šventimų dieną, tą mes atnaujiname ir šiandien. Patepti būti kunigais, aukojančiais auką, ir patys būdami ta auka, užtardami maldoje ir teikdami sakramentus. Mes patepti būti pranašais, mokytojais, Dievo Karalystės šaukliais. Mes esame patepti tarnauti.
Šiomis dienomis išgyvensime naujai Velykų slėpinį ir tai mums primins, kad giliausioje tamsoje negalime pamiršti, kad Šviesa nugali. Kad Šviesa nugalėjo tamsą, kad Kristus nugalėjo mirtį ir duoda jėgų Šventosios Dvasios galia vykdyti mums patikėtą krikščionio ir kunigo misiją. Atverkime savo širdis, kad Viešpaties Dvasia ir Jo galia atnaujintų mūsų kunigystę šiandien. Ir atnaujintų Šventosios Dvasios veikimu kiekvieno mūsų asmeninį santykį su Viešpačiu, kuris mus pašaukė, patepė ir siunčia į šį pasaulį, kad Jis galėtų visą pasaulį išgelbėti. Amen.
Arkivyskupas Gintaras Grušas Pamokslas Krizmos šv. Mišiose Vilniaus arkikatedroje bazilikoje 2023 m. balandžio 6 d.
Šeimos tėvas arba vadovas uždega žvakę ant stalo ir taria:
Kristus prisikėlė! Aleliuja!
Visi atsako: Iš tikrųjų prisikėlė! Aleliuja!
Po to vienas iš dalyvaujančiųjų skaito Šventojo Rašto tekstą.
1 Tes 5, 16–18Visuomet džiaukitės.
Broliai ir seserys, pasiklausykite apaštalo Pauliaus Pirmojo laiško tesalonikiečiams.
Visuomet džiaukitės, be paliovos melskitės! Už viską dėkokite, nes to Dievas nori iš jūsų Kristuje Jėzuje.
Arba:
Mt 6, 31ab. 32b–33Nesisielokite ir neklausinėkite: „Ką valgysime?“
Broliai ir seserys, pasiklausykite šventosios Evangelijos pagal Matą.
Nesisielokite ir neklausinėkite: „Ką valgysime? “ arba: „Ką gersime?“ Jūsų dangiškasis Tėvas juk žino, kad viso to jums reikia. Jūs pirmiausia ieškokite Dievo karalystės ir jo teisumo, o visa tai bus jums pridėta.
Po skaitinio vadovas taria:
Melskimės. Su džiaugsmu šloviname tave, Viešpatie Jėzau Kristau, kuris, prisikėlęs iš numirusių, pasirodei mokiniams laužydamas duoną; ateik, Viešpatie, tarp mūsų, kai dėkodami valgome šias dovanas: priimk mus, tave priimančius kaip svečią savo broliuose ir seseryse, prie stalo savo Karalystėje. Tu gyveni ir viešpatauji per amžius.
Visi: Amen.
Pavalgius šeimos tėvas arba vadovas taria:
Mokiniai pažino Viešpatį, aleliuja.
Visi: Kai jis laužė duoną, aleliuja.
Vadovas:
Melskimės. Dieve, gyvybės Šaltini, išliek į mūsų širdis Velykų džiaugsmą; davęs mums žemiško maisto, leisk nuolat gyventi nauju gyvenimu, kurį prisikeldamas Kristus mums pelnė ir gailestingai suteikė. Jis gyvena ir viešpatauja per amžius.
Balandžio 3 dieną arkivyskupas Gintaras Grušas dalyvavo mitinge Katedros aikštėje, skirtame Bučoje ir kituose Ukrainos miestuose žuvusiems atminti. Ukrainai palaikyti mitingai Katedros aikštėje vyksta kiekvieną pirmadienio vakarą.
Kalbėdamas arkivyskupas ragino pasitikėti Dievu ir daryti tai, kas priklauso nuo mūsų. Taip pat pakvietė maldai už Ukrainos tautą ir jos žmones.
Malda, kurią dar karo pradžioje pasiūlė Vilniuje tarnaujantys vienuoliai ukrainiečiai bazilijonai:
Mūsų Viešpatie Dieve, Tu išklausei Mozę, kai jis iškėlė į Tave rankas, ir stiprinai Izraelio tautą kovoje su amalekiečiais: davei ginklų Jozuei eiti į mūšį ir saulei įsakei sustoti. Ir dabar, Viešpatie, išgirsk mus, Tau besimeldžiančius.
Savo jėga stiprink pamaldžią ukrainiečių tautą, palaimink jos darbus, padidink jos šlovę pergale prieš priešą. Savo visagale dešine stiprink Ukrainos valstybę, apsaugok kariuomenę, siųsk savo angelą stiprinti Ukrainos tautos gynėjų, duok jiems visko, ko prašo savo išganymui. Panaikink priešiškumą ir įtvirtink taiką. Ištiesk, Viešpatie, savo neregimą dešinę, kuri Tavo tarnus visuose dalykuose užtaria. O tiems, kuriems Tavo valia skirta paaukoti gyvybę kare už krikščionių tikėjimą, Ukrainos pamaldžius žmones ir valstybę, atleisk nuodėmes ir Tavo teisingo atpildo dieną įteik nemirtingumo vainikus.
Nes Tavo yra valdžia, karalystė ir galia, iš Tavęs visi mes gauname pagalbą, pasitikime Tavimi ir garbiname Tave – Tėvą ir Sūnų, ir Šventąją Dvasią, dabar ir visados, ir per amžių amžius. Amen.
****
МОЛИТВА, КОЛИ БАТЬКІВЩИНА В НЕБЕЗПЕЦІ
Господи Боже наш, Ти вислухав Мойсея, коли він простягав до Тебе руки, і народ ізраїльський зміцнив на амаликитян, озброїв Ісуса Навина на битву та повелів сонцю спинитися.
Ти й нині, Владико, почуй нас, що молимося до Тебе. Зміцни силою Твоєю побожний народ наш, благослови його справи, примнож славу його перемогою над ворогом, зміцни всемогутньою Твоєю правицею нашу державу, збережи військо, пошли ангела Твого на зміцнення захисників народу нашого, подай нам усе, що просимо для спасіння; примири ворожнечу і мир утверди. Простягни, Господи, невидиму правицю Твою, яка слуг Твоїх заступає в усьому. Тим же, кому судив Ти покласти душу свою на війні за християнську віру, побожний народ наш і державу, прости їхні провини і в день праведної Твоєї відплати подай вінці нетління.
Бо Твоя є влада, Царство і сила, від Тебе допомогу всі приймаємо, на Тебе надію покладаємо і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
ką tik girdėjome Kristaus kančios istoriją, kuri yra labai svarbus šios dienos liturgijos momentas. Kristaus kančios istorijoje sutinkame daug įvairių veikėjų, per kuriuos esame kviečiami atpažinti ir save kaip šios istorijos dalyvius. Kaip dalyvius, ne kaip stebėtojus.
Kai kurie iš šių dalyvių yra labai svarbūs. Pavyzdžiui, apaštalas Petras. Jis – Uola, pirmasis iš apaštalų, mūsų regimas brangiuose paveiksluose, kaip ir šioje Vilniaus Katedroje tarp kitų apaštalų paveikslų. Jo vardu vadinasi didingos bažnyčios, įskaitant ir pačią didžiausią bei svarbiausią katalikų šventovę – Šv. Petro baziliką Romoje, pastatytą ant jo kapo.
Kita vertus, Kristaus kančios istorija parodo apaštalą Petrą ir labai žmogišką. Jame galime atpažinti kiekvienas ir save. Kaip konkrečiai?
Iš vienos pusės, apaštalas Petras dega nuoširdžiu uolumu. Jis ryžtingai sako Jėzui: aš niekuomet tavimi nepasipiktinsiu, aš niekuomet tavęs neišsiginsiu. Jei net visi pasipiktintų, jei net mirti reikėtų… Gražūs ir neabejotinai nuoširdūs žodžiai. Tik juose skamba tas taip gerai mums asmeniškai pažįstamas „Aš ne toks kaip kiti“, „Aš susitvarkysiu“, „Aš pats“.
Tačiau tas „aš“ pasirodo besąs birus smėlis, kuriame prasmenga visi didingi žodžiai. Tik atsirėmęs į Jėzų Petras išties tampa Uola, ant kurios Viešpats stato savo Bažnyčią: pragaro vartai jos nenugali ir nenugalės.
Kristaus Kančios istorija parodo apaštalą dar Petrą esantį pakeliui į tokį supratimą. Ir mes visi dar esame pakeliui. Po garsių žodžių ateina metas darbams, veiksmui. O štai veiksmo, kokio norėtųsi, taigi nėra, lyg tyčia. Getsemanės sode naktis. Tyla. Ir mirtinai nuliūdęs Jėzus, tiesiog prašantis pabūti kartu su Juo. Tokioje situacijoje miegas pasirodo neįveikiamas. Galėtume paklausti savęs, kiek kartų esame apsnūdę, kai Dievas netoliese prakaituoja krauju savo mažutėliuose: nuliūdusiuose, pasimetusiuose ir kartais nieko daugiau neprašančiuose, kaip tik pabūti šalia…
Bet štai prasideda veiksmas ir tuojau išvaiko mieguistumą. Pasirodo didelis ginkluotas būrys, kuris suima Jėzų. Kaip ir viskas aišku: tai priešai – reikia ginti Dievą ir Jo karalystę. Reikia smogti kalaviju. Bet kažkaip praslysta pro ausis, kad Jėzus į tų priešų vedlį kreipiasi ne „Niekše!“, „Išdavike!“ ar kaip nors panašiai, bet tiesiog sako: „Bičiuli, ko atėjai?“ (Mt 26, 50)…
Tada, kiek vėliau, apaštalas Petras tampa stebėtoju iš tolo, besidominčiu, kaip viskas baigsis. Ir štai šis drąsus, ryžtingas vyras yra atpažįstamas kaip buvęs su Jėzumi. Atpažįstamas vienos tarnaitės, paskui kitos, netrukus kitų ten stovėjusiųjų. Ir kiekvieną kartą Petras ryžtingai – net prisiekinėdamas ir dievagodamasis – išsigina: „Aš nepažįstu to žmogaus!“ (Mt 26, 72).
Galime klausti savęs, kiek kartų mano gyvenimas, elgesys, pastangos būti „kaip visi“ tiesiog reiškia teiginį „Aš Jėzaus nepažįstu“. Na taip, esu krikščionis, gal netgi pajėgus gynybiškai, agresyviai reaguoti prieš kurią nors kito klaidą, nuodėmę, bet kasdienybėje, kur būti tokio nusiteikimo kaip Jėzus man asmeniškai pasirodo nepatogu, neapsimoka, – aš Jo „nepažįstu“. Ar ne dėl to, kad nemaža Bažnyčios bendruomenės dalis taip greitai, lengvai ir nepastebimai ištirpsta toje masėje „Jėzaus nepažįstančių“, pavieniai gynybiniai Bažnyčios narių smūgiai gynybiniais kalavijais vis pasirodo taip ne laiku, ne vietoje, pro šalį…
Brangieji, Kristaus kančios istorijos centre visgi nepaliauja šviesti Dievo meilė ir gailestingumas. Jėzaus kraujas išlietas ne tam, kad šauktųsi dangaus keršto, bet išlietas nuodėmėms atleisti. Ir kiekvieną kartą šventosiose Mišiose mes girdime tuos žodžius: Jėzaus Kraujas – nuodėmėms atleisti. Pirmiausia mano ir tavo nuodėmėms. Jėzau, duok, kad tai suprasčiau. Kad Tave pažinčiau ir Tavęs neišsiginčiau. Amen.
+ Arūnas Poniškaitis Homilija, sakyta Kristaus kančios (Verbų) sekmadienį Vilniaus arkikatedroje bazilikoje, 2023 m. balandžio 2 d.
Svetainėje naudojame slapukus, norėdami pateikti suasmenintus pasiūlymus bei dominantį turinį. Daugiau sužinok čia:
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.